Arbete och integration

Malmö Stad ska hjälpa till
så att det blir möjligt
för malmöborna att
arbeta och slippa
att bli beroende av bidrag.

Alla människor är olika
så insatserna måste
anpassas efter
varje persons behov.

Om du behöver stöd
för att komma ut i arbete
är kanske de lokala
Arbets- och integrationscentra (AIC)
något för dig.

 
På AIC får du hjälp
med att söka
till de olika jobb som finns.
Det gäller både inom
det privata näringslivet
och inom stat och kommun.

 
Som nyanländ flykting
får du också information
om samhället.

 
AIC samarbetar med
andra myndigheter.
Allt för att du ska få
de bästa möjligheterna
att kunna
försörja dig själv.

 
Till AIC kan du komma
om du är
utan arbete och bor i Malmö.
Du ska vara minst 18 år och
vara i behov av att stärka
din kompetens
för att komma in i arbete
eller börja studera.

Om du precis har kommit
till Sverige som flykting
eller invandrare.
Du ska bo i Malmö och
har uppehållstillstånd.
Varit folkbokförd i Sverige i högst tre år.
Du ska också behöva hjälp med att söka jobb
på samma gång som du
läser sfi, svenska för invandrare.

För dig som har fysiska
eller psykiska hinder
som gör det särskilt svårt
att få arbete
finns Arbetscentrum.

På Arbetscentrum får du
arbetsträning och det ger dig
yrkeskunskap och kompetens
innan du kan söka arbete.