$left
$middle

Anna Wittgren, chef för enheten marknad och attraktivitet på avdelningen omvärld och näringsliv, hoppas på en Eurovision-effekt för Malmö av samma slag som 2013. Foto: Fredrik Johansson

Anna Wittgren: Det vi är ute efter är den långsiktiga effekten

Går det att mäta effekten även på näringslivet efter ett jätteevenemang som Eurovision? Absolut, menar Anna Wittgren, och visar som exempel upp en stigande kurva på antalet besöksnätter från åren efter 2013 när den internationella musiktävlingen hölls i Malmö förra gången.

– Vi kan förstås inte vara helt säkra på att det var just Eurovision-effekten som fick antalet hotellnätter att öka efter 2013, men mycket tyder på det. När Öresundsbron öppnade år 2000, en annan avgörande händelse i Malmö, kunde vi inte se samma uppgång i besöksstatistiken.

Hon visar med en bild hur siffran legat på nästan samma nivå under många år, för att sedan vända uppåt 2014 och fortsätta stiga åren efter det (med undantag av en tillfällig dipp under pandemiåren).

Vill vara bästa staden för företag och besökare

Anna Wittgren är chef för enheten marknad och attraktivitet på avdelningen omvärld och näringsliv. Enhetens mål är att Malmö ska vara den bästa staden att driva företag i, och även mest attraktiv för företag att etablera sig i. Och trots att vi redan har många fantastiska företag i vår stad har vi möjlighet att välkomna ännu fler, menar Anna.

– Vi tar tillfället i akt och bjuder också in journalister inom ekonomi och näringsliv samt investerare till Eurovision. På så sätt syns evenemanget även inom dessa områden och blir en viktig pr-push.

Ett försprång jämfört med 2013

Förra gången det var Eurovision i Malmö var Anna med i arbetet som teamledare för delegationsvärdarna. Denna gång är det några av hennes medarbetare som är direkt inblandade i arbetet, medan Anna försöker vara en möjliggörare för dem i detta.

Redan när Loreen vann i Liverpool för snart ett år sedan började arbetet på omvärld och näringsliv med att förbereda för Eurovision 2024.

– Vi visste förstås inte om Eurovision ännu en gång skulle hamna i Malmö, men vi visste att vi hade en bra chans. Erfarenheten från 2013, när vi i princip blev tagna på sängen, har gett oss ett försprång denna gång. All den erfarenhet vi har av att anordna världens största musiktävling är en fördel för oss. En annan framgångsfaktor är att vi har Karin Karlsson vid rodret.

Sociala medier viktig kanal

I Liverpool såg man hur enorm effekten blev i sociala medier under och efter tävlingen.

– Det blev en astronomisk spridning. Därför satsar vi stort på att vara närvarande i sociala kanaler, exempelvis för att locka arbetskraft som behövs i Malmö. Vi har våra Malmotown-konton, som riktar sig till besökare i vår stad. Dessa har vi nu tillfälligt lånat ut till Eurovision-gänget, som också har startat ett TikTok-konto. Det är där de yngre finns. Malmö är en stad med låg medelålder. Vi är attraktiva för den yngre generationen, och det ska vi ta vara på för att kunna väva in detta i arbetet med kompetensförsörjningen.

Unik atmosfär som attraherar året runt

Yngre besökare vill gärna ha en unik upplevelse, berättar Anna. Att besöka olika museer eller andra vanliga turistmål lockar inte tillräckligt mycket. I stället vill man besöka det hippaste kaféet, den trendigaste butiken och äta på den senaste restaurangen med speciell profil. Det är detta Malmö stad tar fasta på i sin destinationsmarknadsföring.

– Atmosfären är det som uppskattas mest med Malmö. Det är detta som är unikt med vår stad och det vi kan konkurrera med jämfört med andra städer. Det är människorna i Malmö som skapar denna vibe. Det försöker vi dra nytta av för att skapa ett besöksmål som man vill komma till året runt.

Fakta

Min roll i arbetet med Eurovision: Försöker vara bästa chefen så att mina medarbetare som jobbar med Eurovision kan fokusera på det.

Detta gör jag annars: Enhetschef för marknad och attraktivitet på avdelningen omvärld och näringsliv.

Mitt bästa Eurovision-minne: Det måste vara 2013 här i Malmö, på kvällen när själva finalen drog igång. Vi som jobbade med Eurovision hade nästan jobbat ihjäl oss och var dödströtta. Jag stod inne på arenan när alla tävlande som inledning tågade in över en uppbyggd bro och viftade med ländernas flaggor. Jublet, musiken, stämningen, inramningen – allt var elektriskt.

sv